laupäev, mai 24, 2008

Lugesin just EPL-ist lugu selle kohta, kui palju aega ja vaeva kulub selleks, et Mustamäelt rattaga kesklinna tööle sõita. 40 minutit ja eluohtlikkus ja peab veel duši alla ka minema, et saaks kenasti tööpäeva alata. Tjah. Võtsin GoogleMapsi lahti ja uurisin järgi, kui mitu kilomteetrit on meie majast Nõmmel Vabaduse väljakule - vahemaa, mida ma tavaliselt bussiga läbin. Tuleb välja, et 6,3 kilomeetrit, ei olegi ju väga palju. Kui ma nüüd võrdlen seda sellega, kui kaugel asub Handorf Münsteri kesklinnast, siis see on umbes 7,5 kilomeetrit. Handorfi sõiduks kulub mul veidi vähem kui tund aega, aga sõidukiirus on mõõdukas ja ülemäärast rassimist ette ei tule, kuigi teele jäävad mõned väga järsud sillad. Niisiis mõtlesin, et peaks igal juhul ka proovi tegema, kui kiiresti ja kui suure vaevaga sõidaks ma Tallinnas kodust linna. Mõni aeg tagasi oleks see olnud veel väga hulljulge ettevõtmine, kuna Järve kandis ei olnud seal mingit muud võimalust sõitmiseks kui 4-realine tee koos kihutavate autodega. Ent nüüd on seal isegi midagi rattateelaadset, nii et võib ju üritada. Muidugi mu meelest on täielik jama see, nagu peaks rattaga tööle minnes veel arvestama juurde pesemiseks kuluva aja. Kus ma siin Münsteris näen inimesi, kes ennast peale iga lühikest otsa pesema tõttavad? Üldiselt on nii, et rattasõit kulutab normaalsel tempol hulga vähem energiat kui kõndimine. Muidugi kui loota ülikiirele kohalejõudmisele ja hullult väntama kukkuda, siis jahh, aga see ongi rohkem sportlaste pärusmaa. Rahulikult vändates tuleb arvestada võib-olla pikema sõiduajaga, aga vähemalt jääb alles sõidu mõnu. Aga jah, seda ma küll ette ei kujuta, kuidas päästa oma ratast varastamisest. Tahaks õudsalt oma rattakese Eestisse kaaa võtta sellegi pärast, et sellel on üsna hea lukk, siuke metallivõru, mis on ratta küljes, kiiresti suletav ja kindlasti ei saa seda mingite suvaliste metallikääridega puruks nüsida. Aga kust saaks Eestis siukse lisavarustusega ratta?!
Teisalt - ma ei mõista, kuidas Tartus on võimalik rattaga ringi liikuda. Toomemägi jääb ju igale poole ette!!

Oi, mul tekkis nüüd suur rattasõidu isu. Lähen pesen nõud ära (ma olen praegu köögitoimkonnas) ja siis sõidan vaatan, mis Hafenfestil toimub.

2 kommentaari:

lontu lõvikutsu ütles ...

Mul oli Siilist Väike-Ameerika tänava keskele eelmisel aastal umbes 15 minuti sõit - 3 kilomeetrit, võibolla 3,5. Vahel jõudsin isegi 12-13 minutiga, kasutasin Sõpruse asemel väikseid paraleeltänavaid, mis mõneti võtid aega, sest igal ritsmikul tuli hoog maha võtta ja ükski tänav ei lähe ka algusest lõpuni sirgelt - peab väiksed mõnekümnemeetrised pöörded sisse tegema. Tegelikult saab mööda Sõprust Kristiineni ka päris kiiresti, aga siis läheb jamaks - ei saa kuidagi mõistlikult viaduktist mööda. Mina kasutasin Lilleküla jaama juures ülekäiku.
Kopis oli algul 5,6 km - selle läbisin kuskil 20-25 minutiga tavaliselt. Tuli ette peatusi fooride tõttu (linna raeplatsi servas näiteks). Hiljem Dragorist (lennujaama taga) oli kooli 11 km, sõitsin vähemalt 30 minutit, tagasi enamasti 45 minutit või kauem - tuul kippus olema ju läänekaartest, ehk minnes abiks. Foore hulka vähem, keskmine kiirus suurem ...
Aga neh, ebahügieeniline! Peab siis hügieeniga liialdama, tänapäeva lääs on läinud liiale ja ainult toodab resistenteid baktereid sellega. Meie ei pea eeskuju võtma! Mõistlikult siiski lobistada.

Pärnu mnt on ratturile suht jube, viadukti juures eriti. Kõnniteedel pole enamasti arvestatud rattaga pealesõitudega ja peab tõstma või minema sõidutee servale.

Eks küsimus on selles, kas 15 või 20 või 25 km tunnis, õieti kiirenduses. 15 tuleb suhteliselt kergeti ja vaevata kätta üldjuhul, aga edasi hakkab sõit jaksu ka võtma. Pikemal sõidul jääb kiirus nagunii kuskile 15 juurde minul näiteks - üleeile Kuresaarest Muhusse sõite näiteks ligi viis tundi 70 km kohta teeb täpselt 15 keskmiseks. Linnas liikumikiirus on tulenevalt fooridest 20-30 % madalam vähemalt. Lisaks erakorralised olud nagu tuul (ükskord vastutuul venitas tee kaks korda pikemaks - 18 m/s pole nali).

Igatahes, tundub, et oled ka rattausku pööratud ja ehk aitad kaasa meie Eesti tsiviliseerimisele nõu ja jõuga!

Anonüümne ütles ...

Tartus võib jalgrattaga ka ümber Toomemäe sõita, aga Emajõe ürgorg jääb nii või teisiti ette.

Ja muide - kui kunagi tuleb ette pikemaid sõite, siis jumala pärast, vaata et kaardi peal otsemad teed ka tegelikult normaalselt sõidetavad oleksid. Tegin just kolmapäeval selles osas vea, et püüdsin kilometraaži vähendada ja valisin kõige otsemad teed, aga aega läks vast nende kruusa- ja liivateedega rohkemg kui asfaldi peal.


Ja kägu kukkus kilomeetreid...